Korona gjør oss (litt) mer interessert i grafer. Og tigre.

En så stor hendelse som Korona må til slutt endre måten vi kommuniserer på. Alle skjønner at videomøter er kommet for å bli, og at det forandrer måten vi kommuniserer på. Det er helt banalt.

View this post on Instagram

I watched Tiger King

A post shared by Matt Shirley (@mattsurelee) on

Men selve den grunnleggende historiefortellingsteknikken? Vel, den kan også endre seg ved at språket og tegnene vi bruker for å fortelle historier endrer seg, eller i alle fall tar opp i seg andre former for kommunikasjon. Som grafiske framstillinger.

Se på grafen over. Den beskriver hvordan det er å se Tiger King på Netflix. Den er laget av Matt Shirley, og du kan se mer på Instagramkontoen @mattsurelee eller på hjemmesiden hans.

Tiger King er historien om, vel, folk som har tigre, og den ligger øverst på lista for min del etter at jeg har gjort unna andre sesong av Sunderland ‘Til I Die.

Forresten har serien en klar link til Norge, faktisk Bodø, forteller NRK. Jøje meg.

Shirley har lenge kommunisert med omverdenen ved hjelp av grafer og diagrammer, så det er ikke nytt. Men når denne nå tar av, forteller det noe om at flere er blitt vant til å lese slike diagrammer og dermed klarer å dekode informasjonen (humoren) i dette nå.

Mange av oss har kanskje lengtet lene etter at annen infografikk skal ta av, og i mellomtiden – her er en de beste infografikkene om infografikk. Jepp, meta, I know. Sjøl har jeg en infografikk på veggen som viser hvordan alt henger sammen i boka Infinite Jest av David Foster Wallece. Den ser sånn ut:

Og siden jeg er på Matt Shirley-kjøret akkurat nå, hiver jeg på noen andre favoritter, totalt uten koronarelevans.

View this post on Instagram

Tag your roommate.

A post shared by Matt Shirley (@mattsurelee) on

View this post on Instagram

I made a black Black Friday chart.

A post shared by Matt Shirley (@mattsurelee) on

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.