Hei, bedriftsleder! Her er noe du kan lære av lederen for Senterpartiet, for en gang skyld. Eller – ti ting, faktisk…

Han kler seg etter forholdene. Han sniker ikke i køen. Han reiser hjem. Ikke med helikopter. Er Trygve Slagsvold Vedum et PR-geni?

800px-Landbruks-_og_matminister_Trygve_Slagsvold_Vedum_-_Flickr_-_Landbruks-_og_matdepartementet

Mann på tur: Senterpartileder Trygve S. Vedum. Foto: Landbruks- og matdepartementet

I helgens Klassekampen (ikke på nett) leser vi om Senterpartiets leder, Trygve Slagsvold Vedum og hans ti bud for kommunikasjon. Eller er det ti bud for oppførsel? Kanskje handler det om omdømme, selv om vi alle vrir oss litt i stolen når det ordet blir nevnt. Det handler i alle fall om PR. Public relations. Forholdet til offentligheten. Velgerne. Kundene.

Det er mye som tyder på at budene virker, for under Vedums tid som leder har Senterpartiet gått fra å ligge på fire prosent til i dag å ligge opp mot tolv prosents oppslutning på meningsmålingene.

Kynikere vil si at det uansett bare er snakk om PR-fluff fra en politiker høy på seg selv som vil ha flere stemmer og mer makt. Mon det. For alt dette dreier seg ikke om hva du sier, men hva du gjør. Til og med når du snakker. Og når handlingene dine og ordene dine henger sammen, snakker vi om troverdighet. Og det er litt av en asset, for å bruke finansspråket. Det er aktiva.

Ikke gjør som jeg gjør gjør som jeg sier, forteller vi ungene våre. Hvordan fungerer det, synes du?

Så la oss se på Trygves Ti Bud.

  1. Du skal leve som du preker
  2. Du skal ikke snike i køen
  3. Du skal reise hjem
  4. Du skal ikke rote i dritten
  5. Du skal ikke snikskryte
  6. Du skal eie ditt ord
  7. Du skal si det du tror på
  8. Du skal ta bussen, ikke helikopter
  9. Du skal reise alene
  10. Du skal ikke tro du er noe

Mer om budene
Jeg skal ikke gå inn og forklare hva Vedum med hvert punkt, du må nesten lese artikkelen. Og det er klart punktene relaterer til Vedums virkelighet som leder for et parti med velgere som ikke er glad i snobbing. Men la meg kort kommentere noen elementer.

– Skal du har troverdighet når du snakker om å være nær folk må du være nær folk. Da må du møte mennesker ansikt til ansikt, sier SP-lederen.
Dere får kritikk for å være sinker på sosiale medier, utfordrer Klassekampen.
– Det er fantastisk kritikk, svarer Vedum. – Vårt sosiale medium er kaffekoppen, og den slår Facebook ned i støvlene.

Vebjørn Tandberg. Foto: Rigmor Dahl Delphin – Oslo Museum: OB.RD3923a, digitaltmuseum.no.

Det får meg til å tenke på Vebjørn Tandberg, som for så vidt endte livet tragisk, men brukte to timer hver morgen på å gå rundt i hele Tandberg-produksjonen for å snakke med de ansatte. Etter det var klokka fortsatt bare ti, og det var god tid igjen til å være “sjef”.

Tandberg var bedriftsleder. Hvorfor har jeg adressert denne bloggposten til deg som er bedriftsleder? Jo, selvfølgelig fordi det er noe å lære her. Men hva?

Ikke større enn laget
Først og fremst: Du er antakelig også en slags tillitsvalgt. Du leder basert på tilliten fra et styre. Du trenger tillit fra de ansatte og fra kundene i markedet. Og du er antakelig ikke større enn laget, for å snakke i fotballtermer.

Du er også et forbilde. Det du bryr deg om og signaliserer, det bryr trolig de ansatte seg om også. Når flinke ledere snakker med vaskehjelpen like uanstrengt som med finansdirektøren, er det en grunn for det. Kanskje er det kynisk, men det virker.

Life in the Fast Lane
Trygve Slagsvold Vedum forteller i artikkelen hvordan han aldri bruker Fast Lane på Gardermoen, for han tror ikke det ser bra ut når en folkevalgt går forbi køen. Han beskriver hvordan kolleger praler seg med gullkortet fra SAS hengene på utsiden av kofferten. Vedum har ikke noe gullkort på utsiden av kofferten.

– Men jeg må bruke Fast Lane for å være effektiv på jobben, innvender du kanskje. Joda. Det er mulig det er er rasjonell fjøsdrift (for å holde oss til Senterpartiet-universet) men du har sikkert fantasi nok til å finne noen andre fast lanes i din egen hverdag. Se om du kan klare deg uten. Se om det har noen effekt.

A woman once came to Gandhi and asked him to please tell her son to give up eating sugar. Gandhi asked the woman to bring the boy back in a week. Exactly one week later the woman returned, and Gandhi said to the boy, “Please give up eating sugar.” The woman thanked the Mahatma, and, as she turned to go, asked him why he had not said those words a week ago.”Gandhi replied, “Because a week ago, I had not given up eating sugar.”

-Catherine Ingram

Dine ord og ditt liv – et kompromiss
– Du skal eie ditt ord, sier Vedum. Med det mener han at han aldri holder en tale han ikke har skrevet selv. Jeg vil ikke råde noen til å gå så langt, for jeg vet at et døgn bare har 24 timer. Kanskje er ikke skriving noe for deg.

Så her må vi kompromisse. Du må skaffe deg en rådgiver som er så nær deg at hun vet hvordan du formulerer deg, hvilke ord du vil bruke og kanskje kan dra opp en ekte anekdote fra livet ditt. Du må gå gjennom teksten, det må være noe du kunne skrevet selv, hadde du bare hatt evnene, og du må eie den. 

Munnhell schmunnhell
Det finnes mange munnhell om dette. Practice what you preach. Take your own medicine. Action speaks louder than words. Walk it like you talk it. Mange eksempler blir veldig banale. Det er klart sjefen for Peppes Pizza må spise på Peppes Pizza. 

Så finn noe mindre åpenbart. Hvis dere sponser et fotballag, gå på kamp også når de har tapt åtte strake. Ikke bare gi bort penger til noe alle liker, som Barnekreftforeningen eller Norsk Folkehjelp. Se om du kan finne noe som gir et signal om at dere tenker selv. Kanskje gi til noe kontroversielt? Foreningen for human narkotikapolitikk? Finn noe du kan stå for. Og stå for det.

Uansett. Du er det du kommuniserer. Du kommuniserer med det du gjør. det er ditt ansvar, og fisken råtner fra hodet og nedover, som Jessica McWade sier i dette foredraget:

Ta kontakt med meg, så prater vi om hvordan kommunikasjon kan gjøre deg til en bedre leder. Det er hyggeligst om du ringer. 916 37033. Eller send en epost til steffen@fjaervik.no.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.