Nyheter er det som noen ønsker å undertrykke. Alt annet er reklame.

I et intervju med britiske Channel 4 blir regissøren Quentin Tarantino drittlei av spørsmål om vold på film. Såpass drittlei at han nekter å svare på spørsmål. Årsaken? Han mener intervjuet skal være en reklame for filmen hans.


Tarantinos nye film er Django Unchained. Den handler om en amerikansk slave (Jamie Foxx spiller slaven Django) som hevner seg tarantisk på sin gamle herre (plantasjeeieren spilles av Leo diCaprio) og det er vel ingen overraskelse at det går med noe kuler og noen liter blod i beskrivelsen av hevndrapene.

Jeg tvitret om dette intervjuet på fredag, og visste da ikke om det var noe med reporterens spørsmål eller oppførsel som skulle tilsi en sånn voldsom reaksjon fra regissøren. Når jeg ser intervjuet i dag, ser jeg at det er Tarantino som åpenbart gjør intervjuet på helt andre premisser enn Channel 4s intervjuer, Krishnan Guru-Murthy.

Biter ikke på
Guru-Murty er en av Channel 4s nyhetsankere, og er åpenbart mer interessert i samfunnsdebatten en filmglitteret, for å si det slik. Han utfordrer Tarantino på forholdet mellom vold på film og vold i det virkelige liv, da Tarantino går lei og svarer (etter ca 4 minutter):

– Ikke still meg et slikt spørsmål. Jeg biter ikke på. Jeg nekter å svare.

– Hvorfor?

– Fordi jeg nekter å svare. Jeg er ikke din slave og du er ikke min herre. Du kan ikke tvinge meg til å danse etter din pipe. Jeg er ikke ei ape.

– Jeg tvinger deg ikke til å svare på noe som helst. Jeg stiller deg bare et interessant spørsmål.

– Ja, og jeg sier at jeg nekter å svare.

– Det er helt greit. Men Jamie Foxx har sagt at man ikke kan snu ryggen til og si at filmvold …

– … Så snakk med Jamie Foxx, da! Han er faktisk her, så jeg tror at det kan la seg gjøre.

– Det skulle jeg gjerne ha gjort, men jeg synes det er interessant at dere har forskjellige synspunkter rundt emnet og jeg har lyst til å utforske det litt nærmere.

– Men jeg vil ikke! Jeg er her for å selge filmen min. Dette er en reklamefilm for filmen min, vær du sikker på det!

– Så du vil ikke snakke om seriøse ting?

– Jeg vil ikke snakke om det du vil snakke om. Jeg vil ikke snakke om ringvirkningene av vold. Grunnen til at jeg ikke vil snakke om det er at jeg har sagt det jeg har å si om det. Hvis noen bryr seg om hva jeg mener om emnet, så kan de google meg og se hva jeg har sagt de siste 20 årene – og jeg har ikke endret synspunkt en eneste tomme siden da.

– Nei, men du har aldri utdypet meningene dine og forklart hvorfor du mener det du mener.

– Det er ikke jobben min å utdype meningene mine.

– Nei, men det er min jobb å få deg til å gjøre det.

– Ja, og jeg parkerer rævva di. Dette er en reklame for filmen min!

Takk til Jonas Pettersen og Dagbladet for oversettelsen.

Det er skyteepisoden i Newtown som gjør spørsmålene aktuelle. Tarantinos nye film, Django Unchained, fikk utsatt premieren på grunn av Newtown.

Premiss
Jeg snakker ofte om premissene som ligger i spørsmål, men her dereier det seg om selve premisset for hele intervjuet. Guru-Murty mener Tarantino skal være med og reflektere rundt filmens påvirkning på folk. Tarantino mener han er der for å gjøre reklame for filmen sin, ikke bidra i debatten om vold på film.

Som journalist er det lett å sajde med Guru-Murhy, men på den annen side er det kanskje litt optimistisk å tro at du skal få livsvisdom og kritisk journalistikk ut av et lanseringsintervju.

I journalistikkens Vær varsom-plakat heter det at det er god presseskikk å gjøre premissene klare for intervjuobjektet. Kanskje trenger filmregissørene en liknende rettesnor den andre veien, så ikke journalister trenger å kaste bort tiden sin.

Et sitat som ofte er tillagt NBC-boss Rubin Frank er dette:

Nyheter er det som noen ønsker å undertrykke. Alt annet er reklame.

Nuff said.

Forresten –  det kan sikkert være på sin plass for endel av oss journalister å få høre at intervjuobjekter ikke er våre slaver, og at vi ikke alltid får lov å diktere situasjonene.

Like edrueliggjørende kan det nok være å se at kunstere ser på journalistikken vår som ren reklame for egen virksomhet.

Men likkavæl, a? Hæ?

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.